Felanmälan

För att göra en felanmälan loggar du in via Mina sidor och klickar på felanmälan därefter klickar du dig vidare. De felanmälningar du gjort kommer du att kunna följa status på via Mina sidor. Du kan även felanmäla saker som inte är i din lägenhet. Vi har olika prioritet på felanmälningarna som du kan se nedan. Många fel kan du dock åtgärda själv, nedan kan du se de vanligaste felen och hur du åtgärdar dem.

Prio 1 (akuta ärenden)

Åtgärdas inom 24 timmar från att ärendet har rapporterats. Det är åtgärder som behöver göras för att säkerställa hälsa och säkerhet eller för att förhindra skador på byggnaden. Till exempel vattenskada och totalstopp i avlopp.

Prio 2 (brådskande åtgärder)

Åtgärdas inom fem arbetsdagar från att det anmälts. Detta är åtgärder som väsentligt påverkar komfort och bekvämlighet hos de boende.

Prio 3 (icke-brådskande)

Åtgärdas inom 28 dagar från att de rapporterats. Detta är åtgärder som inte passar in i någon av de övre kategorierna.

 

tvattmaskin

Badrum

  • Vid stopp i handfatet bör du själv kontrollera silen och vattenlåset innan du felanmäler.
  • Vid stopp i golvbrunnen bör du själv rensa bort hår och dylikt på och under gallret i golvbrunnen innan du felanmäler. Golvbrunnen i badrummet går ofta att öppna i botten eller lyfta upp, så att du kommer åt hårtussar och liknande.
  • Rinner det undan dåligt kan du använda en vaskrensare och pumpa i bottenventilen på avloppen. Du kan också använda en strumpsticka som hjälpmedel för att rensa ur bottenventilen på tvättstället.
  • För att undvika att förstöra avloppsrören och vår miljö ska du inte använda kaustiksoda i avloppen.
  • För att undvika stopp i avloppen ska du inte spola ner sanitära artiklar i toaletten.

kompletthushall

Kök

  • För att fläkten ska fungera så bra som möjligt bör du rengöra fläktfiltret minst en gång i månaden. Du kan till exempel lägga det i en långpanna (för ugnen) med hett vatten och diskmedel över natten. Spola sedan ur ordentligt.
  • För att undvika stopp ska du inte hälla matolja och kaffesump i slasken.

el

El

  • Om strömmen i lägenheten inte fungerar bör du först kontrollera säkringarna i lägenheten innan du felanmäler. De flesta av våra lägenheter har automatsäkringar i lägenheten. Öppna skåpet för att se om någon av säkringarna löst ut, då kan du trycka upp den igen.
  • Om dina lampor inte lyser bör du kontrollera att kontakten till takbelysningen är rätt inkopplad. Om det finns tre hål kan den vara felvänd. Du bör även kontrollera att glödlamporna och lysrören fungerar. Byt alltid både lysrör och glimtändare innan du felanmäler.
  • För att undvika att miljöfarliga ämnen hamnar i soporna bör du ta med det gamla lysröret och glimtändaren till en återvinningscentral eller miljöstation. Du får inte kasta lysrören i soporna.