FAQ

Här kan du se våra vanligaste frågor

Söka bostad
Under sök ledigt finns de lägenheter som är lediga för tillfället. För att kunna söka lägenhet måste du registrera dig i vår kö.
När en lägenhet kommer ut så ligger den uppe för bokning i cirka 5 dagar. Du kan maximalt boka dig på 3 lägenheter, dessa går inte att rangordna så se till att de är likvärdiga.
Din kötid börjar löpa direkt när du registrerat din ansökan och det är antalet dagar som räknas. Om det skulle vara flera sökande som har samma antal ködagar är det klockslaget för registreringen som avgör vem som stått längst i kö.
Det beror på hur många dagar övriga sökande har stått i kö. Den med längst kötid står först i kön.
Ja, under Mina Sidor ser du hur många ködagar du har.
När du anger personnummer skall du ange med 10 siffror utan bindestreck ÅÅMMDDnnnn. Om det inte fungerar klicka på länken Glömt lösenord så skickas ett mail till din angivna epost.
Nej, du måste studera på högskolenivå på den orten du önskar bo på
Under Mina sidor kan du se dina bokningar och erbjudanden. Om du blir erbjuden bostaden kommer det att synas där.
När du får ett erbjudande ser du det under bokningar under Mina sidor. Du har då 2 dagar på dig att acceptera lägenheten. Vill du titta på lägenheten tar du kontakt med den nuvarande hyresgästen. Om du vill ha lägenheten går du vidare och signerar kontrakt. Det är viktigt att du har korrekta dokument uppladdade, om något är felaktigt kommer lägenheten att erbjudas nästa i kön.
Så länge bostaden är bokningsbar kan du ta bort den under Mina sidor/bokningar. Därefter får du kontakta kundtjänst.
Ja du kan boka upp till 3 lägenheter. Men det är viktigt att de är likvärdiga för dig då det inte går att rangordna dessa.
Man måste vara 17 år gammal. Dock kan man inte teckna kontrakt innan man fyllt 18 år
Ta kontakt med Svenska Studentbostäder via telefon eller e-post. Under kontakt hittar du telefonnummer och öppettider.
Kontrakt
Uppsägningstiden är generellt 3 månader. För att vara säker på vad som gäller just dig se under Mitt avtal
Uppsägningstiden är generellt 3 kalendermånader. Kalendermånad innebär att uppsägningstiden räknas från och med den sista dagen i månaden. Det bästa och enklaste sättet för dig att säga upp din bostad är att under Mina sidor gå in under avtal och klicka på säga upp avtal. Du kan också skicka in en blankett som du hittar under blanketter. När du är sagt upp din lägenhet är du spärrad från att boka lägenhet hos oss under uppsägningstiden och tre månader framåt.
Värme, varmvatten, el och bredband ingår i hyran.
Om du sagt upp din lägenhet hos oss kommer du att vara spärrad att boka lägenhet hos under uppsägningstiden och tre månader framåt.
Ekonomi
Under Mina sidor Avier hittar du dem
Hyran betalas i förskott senast den sista varje månad. Vid försenad betalning går ärendet vidare till Intrum Justitia. Om du inte betalat din hyra i tid blir du spärrad från att söka ny bostad.
Värme, varmvatten, el och bredband ingår i hyran
Längst ned på din avi hittar du det
Autogiro kan du betala via, fyll i blanketten för det och ladda upp under mina sidor och meddela oss att du gjort det.  Det går även bra att betala via e-faktura, kontakta i så fall din bank. Med e-faktura, som är kostnadsfri, är alla betalningsuppgifter ifyllda och du behöver bara godkänna betalningen.
Om du inte betalar i tid och vi skickat en påminnelse kommer en påminnelseavgift att komma på nästa hyresavi. Om du inte betalar hyran i tid får du ett inkassokrav från vårt Inkassobolag Intrum Justicia. Betalar du inte kravet lämnar inkassobolaget vidare till kronofogden som ansöker om avhysning.
Nej, dina avier hittar du under Mina sidor. Du är själv skyldig att se till att hyran betalas i tid.
Vi tar ut en deposition på 5000kr för alla våra hyresgäster. Denna återfås efter utflytt så vida lägenheten är godkänt städad och i gott skick. Depositionen aviseras med en avi på mina sidor ca 2 veckor innan inflytt och skall vara betald för att kunna få ut nycklar.
Felanmälan
Du går in via Mina sidor Felanmälan och där kan du enkelt klicka dig vidare och felanmäla det som är fel
Under Felanmälan på Mina sidor kan du se status för hur det går med din felanmälan
Vida akuta ärenden under kvällar och helger kan man ringa jouren. Akuta ärenden är till exempel vattenläcka, totalstopp i avlopp, översvämning.
Det är alltid bra om man i första hand kan prata med sin granne själv. Om du inte vill det eller har gjort det utan förbättring kontaktar du oss så hjälper vi dig.
Om det är akut under sena kvällar och nätter kontaktas störningsjouren, se trapphuset för kontaktinformation. Du kan ringa som anonym, för oss är det viktigt att det görs om du blir störd ofta. Vi behöver få det loggat när personer stört.
Det är viktigt att du felanmäler detta på en gång. Gå in via Mina sidor och gör en felanmälan
In-/utflytt
Du får tillträde till lägenheten första vardagen i månaden tidigast kl. 12.
Kontakta oss så fort som möjligt innan du flyttat in dina saker.
När du har sagt upp din lägenhet får du en bekräftelse från oss på Mina sidor. Vi kommer att kontakta dig för att göra en besiktning. Vi besiktar din lägenhet minst 2 veckor innan utflytt, så att du har möjlighet att rätta till eventuella fel och brister. Det är bra om du kan vara med vid besiktningen.
Du själv visar lägenheten för de personer som fått erbjudande på din lägenhet. Under uppsägningstiden kommer du att bli kontaktad av bostadssökande som vill se din lägenhet. Ni kommer tillsammans överens om tid för visning, men eftersom den sökande endast har två dagar på sig att tacka ja till lägenheten kan det vara bra att vara tillgänglig när bokningstiden för lägenheten går ut.
Vid avflyttningsbesiktningen går besiktningsmannen igenom skicket på lägenheten tillsammans med dig. Du kan bli ersättningsskyldig om du lämnar skador efter dig.

Nyckel och eventuell tag återlämnas senast dagen efter utflyttning kl 10. Om utflyttningsdagen infaller på en helgdag är det nästkommande vardag kl 10 som gäller. Du kommer att få information i mail om var du ska lämna nyckeln.

Vi ser till att ditt namn står på brevlådan och i trapphuset
På din ytterdörr sitter en liten bricka med numret
Du kan enkelt göra din adressändring på nätet genom Adressändrings webbsida: https://www2.adressandring.se/privatperson
Bredband
Ja, bredband ingår
Det är förberett i din lägenhet precis hur du gör kan du läsa här
Kontakta leverantören Banhof internet. Kontaktuppgifter och öppettider hittar du under kontakt
Nej det ingår inte. Det finns heller inget antennuttag för TV men du kan beställa TV via internetleverantören Banhof. Se hur du gör här
Nycklar

Våra lägenheter använder sig av ett låssystem som heter Iloq. Du kommer att få en nyckel hemskickad till dig cirka två veckor innan inflytt. Denna nyckel är ej aktiv utan kommer att börja fungera på inflyttningsdagen. Du kommer att få instruktioner om hur nyckeln fungerar och hur du skall gå tillväga efter att du har mottagit nyckeln. Nyckeln fungerar även som en tag och går till entrén, soprum och din postbox.

Du kommer att få instruktioner på mail med vad du gör med din nyckel.
Kontakta oss så tar vi ut en låssmed. Du kommer att bli debiterad 2 000 kr för ett cylinderbyte. Debiteringen gäller även om du inte har alla nycklar, som du kvitterat ut när du flyttat in, när du flyttar ut.
Du kommer att bli debiterad 2 000 kr för ett cylinderbyte om inte alla nycklar du kvitterat ut återfås vid utflytt. Taggar debiteras 350 kr.
Du kommer att debiteras 350 kr för tag som saknas
Min lägenhet
Det är alltid bra om man i första hand kan prata med sin granne själv. Om du inte vill det eller har gjort det utan förbättring kontaktar du oss så hjälper vi dig.
Om det är akut under sena kvälla och nätter kontaktas störningsjouren, se trapphuset för kontaktuppgifter.
Gör en felanmälan via Mina Sidor så kommer en tekniker ut och tittar på det. Temperaturen skall ligga runt +18°C på kvällen/natten och runt +20°C på dagen
Vet du att dina kastruller och stekpannor fungerar för induktion? Våra hällar är nämligen induktionshällar. Om de inte är kompatibla med en induktionshäll reagerar spisen oftast med att man sätter på den och sedan stängs den av. Du kan kontrollera dina kastruller och stekpannor genom att använda en magnet. Om magneten fastnar mot dem så är de kompatibla med induktion, om inte är de inte kompatibla. Om du testat och de är kompatibla så ska du göra en felanmälan om spisen inte fungerar.

Ja det får du men de märken som uppstår behöver du spackla igen och måla innan du flyttar ut. Om du inte gör det kommer du bli debiterad tiden det tar för vår personal att göra det. Däremot får du absolut inte borra eller förstöra tätskikt i badrummet.

Övrigt
Studieresultatet styrks genom ett utdrag ur Ladok med personnummer. Utdraget skall visa att du tagit minst 15 högskolepoäng. Ladok når du via ditt lärocentrums studentcentrum, oftast via Mina sidor på din högskola eller ditt universitet.